1 – Five ways to win your heart

  • Få mig att skratta
    Hur klyschigt det än låter är det här nog bästa sättet. Inte bara vanligt skratt, ett tomt "haha" som man slänger ur sig när en kompis gör något roligt. Utan det där skrattet som gör att man får ont i magen, som man nästan inte kan avsluta. Som gör att man nästan inte kan andas. 
    Och att kunna skratta tillsammans gör allt så mycket lättare.
  • Var dig själv
    Klyschorna bara rullar här. Men. Det märks ganska ofta när någon anstränger sig för att vara någon man inte är, och det är så mycket roligare att vara med någon som inte anstränger sig för att bli omtyckt utan bara är. Blir också lättare för en själv, eftersom man då själv inte heller behöver anstränga sig för att bli omtyckt.
  • Prata med mig utan att det märks att tiden går
    Alltså, det finns vissa människor man pratar med som pratar på, och som man undrar hur människan kan prata i en halvtimme utan paus, och så kollar man diskret på någon klocka och inser att fan, det har bara gått två minuter
    Det är dock inte på det sättet jag menar. Jag menar dessa underbara samtal man har med vissa personer, som inte tar slut och som man inte märker att man har suttit i fem timmar och pratat med förrän den andra personen utbrister att "Oj klockan är redan sju på morgonen!"
    Jag och min pojkvän pratade i fyra timmar första gången vi sågs, och han fick stressa därifrån för att han skulle träffa kompisar. Saknar det faktiskt lite. Får tvinga iväg honom på en fika nästa gång vi ses...

  • Kunna vara tysta tillsammans
    Det här är något mamma har sagt till mig. "När man kan vara tysta tillsammans, då vet man att man är nära". Och det är så sant. 
    Vissa människor blir det stelt med om man inte säger något, och så uppkommer allt detta prat om vädret. Eller hur mycket man hatar skolan. Eller vad som helst, som egentligen inte är relevant (och sedan kan man ha väldigt intressanta diskussioner om detta också om man är tillräckligt nära). Men andra människor behöver inte det där kallpratet. Man bara sitter tyst, och tycker om att vara just där man är. 
    Enligt mig är det just dessa människor man också kan ha de bästa konversationerna med.
  • Lukta gott
    Oh ja, en ytlig sak ska med också. Och hur viktigt är lukten liksom inte? 
    Jag kan på riktigt vända mig om på stan, och tänka att Oj den där människan vill jag lära känna, hen luktade så gott! Så det måste ju liksom in på den här listan.

Appropå att snacka utan att tiden går. 15 timmars skype-snack med min bästa kompis.

1 kommentar: